Xousha Eisenhardt – mei 2024

Foto Xousha_28417fewffeef

Xousha Eisenhardt is geboren (1999) en getogen in Amsterdam met een Russisch-Oekrainse achtergrond.
De werking van het onbewuste, geboorte en oorsprong, tijd, volksverhalen, sages, mythologien, het oneindige en de complexiteit van de natuur, zijn themas die vaak door haar hoofd rondspoken en bronnen van inspiratie vormen voor haar kunst.
Beïnvloed door thema’s als de cyclus van het leven en tijd, maakt Xousha video’s vaak zo, dat het einde, over kan lopen in het begin. Je zou ze eindeloos kunnen blijven herhalen zonder pauze. Er is geen begin en geen eind. Het is een ritueel dat geïnspireerd is door de eindeloosheid van het leven.
In haar video’s filmt ze karakters, waarvan de menselijke kant nog herkenbaar is, maar een kostuum ze nét buiten onze realiteit plaatst. Ze voeren rituelen uit die Xousha (intuïtief) bedenkt.
Een ander onderwerp dat centraal staat in haar werk is identiteit en hoe deze gevormd wordt. Door natuur en cultuur. Ze geeft vorm aan de gelaagdheid van dit vraagstuk, door middel van multimedia kunst.

Tijdens de residentie zal Xousha werken aan de ontwikkelingsfase van video-installatie project ‘De Monding’. Zij doet onderzoek naar zowel het inhoudelijke als naar de vorm. Xousha ontwikkelt het script, regie concept en maak ontwerpen van kostuums, filmset en attributen. Aangezien zij van plan is om te filmen op diverse locaties rondom de Lek, spot zij hier de filmlocaties. Het kledingstuk jurk zal in de film een prominente plek innemen als verbinding tussen de twee hoofdpersonages. Bij het ontwerpen van de jurken laat zij zich inspireren door verschillende materialen en culturele invloeden en verweeft deze met de historische achtergrond van de locatie.

Wat maakt ons tot wie we zijn? Kunnen wij nog over identiteit spreken als een onderscheidend gegeven in de tijden van globalisatie? Of is het een mythe, die ons een schijnzekerheid geeft? In 'De Monding' benadert Xousha dit thema en deze vragen vanuit het ogenschijnlijk simpele gegeven – de jurk. Ooit bepaalde de klederdracht de identiteit van de drager en werd het gemaakt door de groep, waartoe de drager behoorde. Tegenwoordig is het maakproces van de kleding los komen te staan van het individu. Voordat de kleding bij de uiteindelijke eigenaar terechtkomt wordt deze door verschillende landen en handen gemaakt. De drager verkeert in onwetendheid over waar en door wie het product gemaakt wordt. De verschillende levens, die achter het eindproduct staan leven compleet langs elkaar heen. De enige verbinding tussen die levens is het product. ‘De Monding’ gaat over de creatie van mythe als gevolg van die onwetendheid. Het draait om het actuele verschijnsel in onze maatschappij waarin wij op veel vlakken totaal los staan van de kern van producten die wij gebruiken. Ik benader dit thema op een interdisciplinaire manier, waar beeldende kunst en film samenwerken om één verhaal te vertellen - het verhaal van de vrouw en de Wolf. Ze staan symbool voor het begin en eindpunt uit de keten van productontwikkeling – de jurk.